Sunday, January 18, 2015

Wedding Preparation - DIY Envelope

Assalamualaikum...

tinggal lg 2 week b4 my bro wedding...at our side nothing much sbb we are from man side kan...so xde apa sgt preparation juz hantaran je...so xde apa pressure sgt except...bila renovation ni nk siap weiii...penat dah duk dlm habuk!!!!

ok we back to my DIY envelope...like my previous post....utk envelope pun aku DIY....totally DIY...bukan hanya hiasa kad ok...

actually mmg xde plan langsung nk wat envelope sendiri...tp bila tetiba cousin aku punya member kata..printing kad harga lain...envelope harga lain...terkejut aku, lagi2 time tu budget utk kad dah cukup and even dah burst sikit...sekali envelope harga lain...

mmg totally tak salah kan cousin aku...sebab tugas dia design kad je...yg printing kawan dia...dah la b4 printing dah bgtau nk kena amend sikit...tak wat gak...agak bengang di situ...

so apa yg cousin aku cakap pasal kad kawen is totally betul...kad kawen even benda simple dlm sebulan leh siap...tp please...please...wat la awal...seawal korg nk beli barang2 hantaran, booking dewan n catering sbb sure akan de salah...n make sure bg ramai org yg check kad kawen korang...especially parents korang dan org2 luar dr org2 yang tlg dlm hal2 wedding korg...sbb bila korg dah penat n lali tgk all the details...korang dah tak nampak apa salah pd kad tu....

so ak dgn sabar and creative nya (cewahh...perasan) jd aku pun wat la sticker utk betul kan hari wedding abg aku...so kena la potong kecik2 and tampal kat kad kawen tu...
part nk adjust ni kena try n error sbb bukan expert yg wat kan

back to envelope DIY....at 1st mmg xde idea...tp tetiba idea tu datang masa aku tgh busy tahap gaban....sebab tak sabar nk tgk hasil nya...aku try gak wat tp time tu kad kawen lom sampai so, aku print out design yang cousin aku bagi sbb dia bg actual size of the card...so aku try...and wallah....jadi...tp sbb guna kertas A4 and kad along aku ni size dia mcm kad raya yg 4 segi tepat (sorry tak tau actaul size bape...hahaha....) jadi nya lidah kad tu pendek & tak leh tutup kad tu...jd...pikir punya pikir...tadaaa....dolly paper...yess...dolly paper can cover lidah envelope yg pendek...ok...mana nk cari dolly paper ek...hahaha....pe da...tak dpt pikir dgn baik time tu...

one day aku call bff aku, sara mana nk cr dolly paper, member dia ckp kedai jual brg2 baked sure ada...aduhh...ari2 balik pun dah lambat kot...kedai jual brg baked sure dah tutup..think..think...ak merayau gi supermarket n hypermarket area umah ak...hishhh...xde plak...last choice AEON Big belakang umah...yess..jumpa...sekali de byk size plak & quite costly...25 keping RM4.90...weiii...nk wat 500 ni...so kalau beli yg ni gak..dolly paper je dah mahal weii...mau dolly paper je dekat RM100...gila laa...tp sbb tak jumpa wat masa ni...so aku beli gak dlm 8 pack...so dah leh lepas 200 envelope...belasah dulu...pas ni kena cari lagi....

ramai kata kena cari kat area pudu, chow kit...mana de masa nk g sana weiii...weekend aku pack dgn hal2 hantaran abg ak..baju wedding n kemas umah yg mcm kena langgar todak...

one day masa nk cari frame utk cek hantaran along aku kat area Tesco Ampang, aku saja try my luck cari kat Tesco gak...dah gi kedai jual accessories wedding sume xde size dolly paper yang aku nak...hishh..frust...sekali bila gi kat area baking kat Tesco....Alhamdulillah..dah jumpa!!!! and guess what....100 keping RM8.90 je weiii....aku kebas 3 terus, even color dia tak putih...tp ok gak sbb nmpk menarik n tak bosan...n kertas dia pun quality sgt....Alhamdulillah...

balik umah dgn hati yang puas....so all complete

tak susah pun nk wat envelope DIY ni...

barang2
Cutting Mad = RM 17.00 (leh kai sampai bila2 bukan pakai buang)
Blade = dah ada xyah beli
Gam = UHU glue pen RM1.40 leh kai utk tampal 300keping envelope & dolly paper...jimat2..
Pembaris = dah ada xyah beli
Pen = dah ada jugak..hahaha
Dolly Paper = Aeon Big = 25 keping = RM4.90 (8 pack)
                  = Tesco Ampang = 100 keping = RM8.90 (3 pack)
A4 paper putih = Brand Big Value = RM7.90 = 450keping
A4 color paper = RM4.90 = 50 keping

Total = RM78.70 + puas hati...cantik...

yess...aku puas hati....de gak student aku nak order utk wedding dia...bukan tak nak tp sbb kerja tgn aku kasar so aku tak berani weiii...inshaAllah one day...

below is the picture yang korg leh check for reference


envelope sblm kena lipat 10.5 cm (lower) 4 cm (upper) x lebar pembaris besi..


Dolly paper tu cut ikut suka uoll...like me...i cut kut besar envelope tu...sbb tujuan dia jd lidah for the envelope


bila dh siap lipat - ni view dr area yg de lidah envelope



dah tampal dolly paper it will look like this

depan envelope



bila dah tampal dolly paper



ni kalau guna Dolly paper putih...nmpk suci je...

ni yang aku buat guna kertas color...variety your envelope...make it less is more...




well that's all for now k...
enjoy!!!
Adios!!!!

No comments:

Post a Comment